Vedtægter

Vedtægter for Børne- og Kulturchefforeningen
Vedtaget på generalforsamlingen d. 30. november 2023.

§ 1 Navn
Foreningens navn er: Børne- og Kulturchefforeningen

§ 2 Formål
1. At virke for en styrkelse af medlemmernes faglige og kollegiale fællesskab.
2. At arbejde for interessevaretagelse og bidrage til udvikling på det samlede ansvarsområde. Det gælder både inden for og på tværs af medlemmernes ansvarsområder omfattende kultur- og fritid, dagtilbud, uddannelse samt børne- og familieområdet, så der sikres en kvalificeret faglig og ledelsesmæssig dialog samt et godt fundament for helhed og sammenhæng.
3. At påvirke og synligt sætte dagsorden indenfor hele foreningens virkefelt. Det sker dels via stærke faglige netværk for ledere, ved dialog med andre beslutningstagere og interessenter på børne- og kulturområdet, via offentlig debat samt via repræsentation i forskellige udvalg og arbejdsgrupper.

§ 3 Medlemmer
Som medlemmer af Børne- og Kulturchefforeningen med stemmeret optages: Stk. 1:
a) Direktører/chefer placeret direkte under kommunaldirektøren og med direkte reference til politiske udvalg inden for de områder, som er beskrevet i §2.
b) Chefer med reference til en direktør/chef som nævnt under §3 stk. 1a.
c) Endelig kan der efter anbefaling fra de regionale bestyrelser optages personer med reference til personer optaget iht. § 3stk. 1a og § 3 stk. 1b, såfremt organiseringen i kommunen bevirker, at personen/personerne er ansat på forvaltningsniveau og har selvstændigt fagligt, personalemæssigt og strategisk ledelsesansvar.
Stk. 2: Som medlemmer uden stemme- og valgret kan optages personer, som er pensioneret fra en ad de i §3 stk. 1 nævnte stillinger.

§ 4 Ind- og udmeldelse
Ind- og udmeldelse skal ske skriftligt til foreningens sekretariatet. Udmeldelse skal ske skriftlig og kan ikke ske med tilbagevirkende kraft.

§ 5 Foreningens organisation
Foreningen består af 5 regionsforeninger og en landsorganisation.
Stk. 2: Bornholm indgår i Region Hovedstaden, Sydslesvig indgår i Region Syddanmark.
Stk. 3: Hver af de 5 regionsforeninger ledes af en regionsbestyrelse.
Stk. 4: Regionsforeningerne fastsætter selv sine vedtægter og regionsbestyrelserne fastsætter en eventuel forretningsorden. Regionsforeningernes vedtægter skal være i overensstemmelse med landsforeningens vedtægters §1-3.
Stk. 5: Landsforeningen ledes af en bestyrelse bestående af formand og 7 bestyrelsesmedlemmer
Stk. 6: Landsbestyrelsen konstituerer sig selv med 2 næstformænd. Ansvaret for kassefunktionen placeres hos en af næstformændene. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer er til stede heraf mindst en næstformand eller formanden. Bestyrelsen fastsætter selv en eventuel forretningsorden. Foreningen tegnes af formanden. Ved større dispositioner udover 10.000 kr. til daglig drift eller ved afgivelse af fuldmagt til foreningens konti kræver dog godkendelse af formand og mindst en næstformand i bestyrelsen.
Stk. 7: Bestyrelsen indkalder regionsbestyrelserne flere gange årligt, idet hensigten er, at mindst et af disse er sammenfaldende med møde med landsdækkende nationale faglige netværk.

§ 6 Foreningens økonomi
Medlemmerne betaler et kontingent, hvis størrelse for det kommende år fastsættes på generalforsamlingen. Medlemmer, der er pensionerede fra deres stillinger jf. §3 stk. 2, betaler ikke kontingent.
Stk. 2: Undlader et medlem trods henvendelse herom at betale kontingent, betragtes vedkommende som udtrådt af foreningen.
Stk. 3: Regnskabsåret er kalenderåret fra 1. januar til 31. december.

§ 7: Faglige netværk
Bestyrelsen nedsætter faglige netværk på relevante faglige områder. Netværkene skal virke til inspiration og støtte til udvikling af foreningens faglige synspunkter.
Stk. 2: Bestyrelsen har ansvaret for det enkelte netværks arbejde. Netværket refererer til bestyrelsen gennem et bestyrelsesmedlem, som er formand for netværket.
Stk. 3: Bestyrelsen nedsætter de faglige netværk for ét år ad gangen. Det enkelte netværk består af 5-8 medlemmer, der vælges af bestyrelsen efter indstilling fra regionsbestyrelserne. Der bør være mindst ét medlem fra hver region i hvert faglige netværk. Valget til de faglige netværk sker ved det første ordinære bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen. Bestyrelsen har kompetence til for et eller flere udvalg at udvide antallet af medlemmer i et fagligt netværk, hvis bestyrelsen vurderer, der er behov for det.

§ 8: Årsmødet og generalforsamlingen
Årsmødet afholdes hvert år i oktober/november måned. Under dette afholdes generalforsamling med følgende dagsorden:

a) Valg af dirigent.
b) Valg af 4 stemmetællere.
c) Formandens beretning.
d) Regnskab.
e) Indkomne forslag, herunder vedtægtsændringer.
f) Budget for kommende år, herunder fastsættelse af kontingent.
g) Valg af medlemmer til bestyrelsen jf. §8 stk. 3
h) Valg af 1 revisor og 1 revisorsuppleant hvert år.
i) Eventuelt.
Stk. 2: Generalforsamlingen indkaldes med mindst 2 måneders varsel. Medlemmernes forslag til kandidater til formandsposten skal være formandskabet skriftligt i hænde senest 4 uger før generalforsamlingen. Forslag til dagsordenens pkt. e, skal være formandskabet i hænde senest 4 uger før generalforsamlingen.
Kandidatforslag til øvrige bestyrelsesposter kan fremsendes til formandskabet 4 uger før generalforsamlingen eller fremsættes på selve mødet.
Stk. 3: Formanden og øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges på generalforsamlingen.
Formanden vælges for 2 år, og der vælges derudover 3 bestyrelsesmedlemmer i ulige år og 4 bestyrelsesmedlemmer i lige år.
Disse valg er gældende for 2 år. Der vælges desuden 3 sideordnede suppleanter samt 1 revisor og 1 revisorsuppleant. Disse valg er gældende for 1 år. Bestyrelsen vurderer, hvilken af de sideordnede suppleanter der har de relevante kompetencer, når der skal benyttes suppleanter til bestyrelsen.
Stk. 4: Alle vedtagelser på generalforsamlingen sker ved almindelig stemmeflerhed, dog kræver valg til formandsposten, at over 50 % af de tilstedeværende stemmeberettigede har stemt på vedkommende.
Hvis dette ikke opnås ved første afstemning, afholdes valg mellem de 2 kandidater, der har opnået flest stemmer ved første afstemning.
Stk. 5: Ved personvalg kan 10 % af de stemmeberettigede kræve skriftlig afstemning. Hvis der kun er indkommet forslag om det antal personer, der skal vælges til bestyrelsen, holdes der ikke valg.
Stk. 6: Forslag om ændringer af vedtægterne kræver, at mindst 2/3 af de fremmødte stemmer herfor.
Stk. 7: Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde.

§ 9 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen. Desuden skal bestyrelsen indkalde til ekstraordinær generalforsamling, hvis mindst 25 stemmeberettigede medlemmer fremsætter motiveret, skriftligt krav herom til mindst et af bestyrelsesmedlemmerne. Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes inden 4 uger fra kravets fremsættelse (dog juli fraregnet).
Stk. 2: Sted, tid og varsel (dog minimum 14 dage) bestemmes af bestyrelsen.

§ 10 Foreningens opløsning
Foreningens opløsning forudsætter, at der i henhold til §8 er stillet forslag om det, og at mindst 2/3 af de tilstedeværende stemmeberettigede stemmer for det.
Stk. 2: I tilfælde af foreningens opløsning anvendes dens midler efter vedtagelse på generalforsamlingen.

Hent vedtægterne som pdf.