Høring til bekendtgørelse om juniormesterlære


Til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Børne- og Kulturchefforeningen takker for muligheden for at afgive høringssvar på udkast til bekendtgørelse om juniormesterlære. Her følger vores kommentarer til udkastet.

Kort implementeringstid
Juniormesterlærerordningen giver elever mulighed for at afslutte folkeskolen med en mere praktisk orienteret skolegang. Det er en god intention, men den bliver desværre vanskeliggjort af, at ordningen skal træde i kraft allerede pr. 1. august 2025. Den korte tidshorisont gør det vanskeligt at sikre god implementering og opstart, og vi kan have svært ved at vurdere, hvor mange der vil benytte tilbuddet allerede fra skoleåret 2025/2026, hvilket især skyldes den korte periode frem til sommer, hvor vi kan få svært ved at nå at skabe den gode fortælling om juniormesterlære som et godt tilbud.
Vi vil derfor være optagede af, at juniormesterlæretilbuddet udvikles hen over årene, for vi mener, der er potentiale i det.

Vejledningspraksis om skoleskifte
I tilfælde, hvor en kommune har lavet centrale stamklasser med juniormesterlære, bør det være en del af den obligatoriske vejledningspraksis at gøre forældrene opmærksomme på utilsigtede konsekvenser ved at foretage et skoleskift. Hvis eleven ønsker at framelde sig juniormesterlære, vil dette også afføde endnu et skoleskift tilbage til elevens grunddistriktsskole. Desuden kan elever, der søger juniormesterlære, allerede have flere skoleskift med sig i forvejen.
Juniormesterlære tilbyder elever en ny måde at afslutte folkeskolen på, som rummer potentiale, men også konsekvenser for elevernes fremtidige uddannelsesvalg. Elever i juniormesterlære kommer i en meget ung alder til at begrænse deres fremtidige uddannelsesretning. Den begrænsning synes i modstrid med regeringens nye udspil til en reform af ungdomsuddannelserne, hvor et af målene netop har været at give de unge mere tid til afklaring og holde alle døre åbne til videreuddannelse og job.
Bekendtgørelsen om juniormesterlære kan med fordel tydeliggøre kommunernes vejledningsforpligtelse, herunder skolens og ungeindsatsens rolle i at sikre informeret valg for elever og forældre. Desuden bør effekten for elevens mulighed for folkeskolens afgangseksamen være forpligtende information ligesom i forbindelse med fritagelse for en eller flere af folkeskolens afsluttende prøver.
De unge skal ikke lukke dørene til videre uddannelse, uanset om de ønsker en erhvervsuddannelse eller en videregående uddannelse. Juniormesterlærerordningen kan have desværre den effekt, at den bidrager til en opdeling af unge mennesker i de boglige og de mindre boglige; i nærmest et A- og B-hold.

Praktisk-musiske fag
Det bør overvejes, om de praktisk-musiske valgfag, der bliver afsluttet med en prøve i 8. klasse, bør være en del af de fag, der som minimum skal indgå i fagundervisningen i juniormesterlære. Dels har de praktisk-musiske valgfag en naturlig sammenhæng med intentionen om at tilbyde en mere praktisk orienteret undervisning. Dels vil det give elever i juniormesterlære mulighed for at afslutte de praktisk-musiske valgfag, som eleverne er startet op på i 7. klasse. Det vil dermed gøre det lidt lettere for eleverne, hvis de i 9. klasse ønsker at framelde sig juniormesterlære og vende tilbage til almenundervisningen og en almindelig 9. klasses afgangseksamen.

Frister og udelukkelse fra undervisningen
Ligesom kommunalbestyrelsen forud for et skoleår (jævnfør §3) kan fastsætte frister for, hvornår elever senest skal have tilmeldt sig juniormesterlære, vil det være hensigtsmæssigt, hvis kommunalbestyrelsen også havde mulighed for at fastsætte frister for, hvornår elever senest kan framelde sig og vende tilbage til almenundervisningen.
Jo senere i 9. klasse en elev ønsker at framelde sig juniormesterlære, jo sværere bliver det særligt for eleven, men også for skolen at sikre, at eleven bliver i stand til at bestå en almindelig 9. klasses afgangseksamen. Derfor er det vigtigt, at kommunalbestyrelsen også kan fastsætte frister for, hvornår elever senest kan framelde sig juniormesterlære.
Der bliver i §14 åbnet for muligheden for, at en elev kan udelukkes fra et praktisk undervisningsforløb, hvis den ikke overholder institutionens ordensregler. Bekendtgørelsen forholder sig ikke til, hvad der skal ske med en udelukket elev.

Undervisning på ungdomsskolen
Der er umiddelbart ikke lagt op til, at elever i juniormesterlære kan modtage fagundervisningen på ungdomsskolen (jævnfør § 1). Omvendt kan de praktiske undervisningsforløb godt placeres på ungdomsskolen (jævnfør § 10).
Vi er enige i bekendtgørelsestekstens §15, der understreger, at rammerne for folkeskoleloven skal være styrende for undervisning, der skal foregå på institutioner for erhvervsrettet uddannelse og forberedende grunduddannelse. Dette bidrager til at sikre kvalitet og sammenhæng i elevernes skolegang og fastholder den dannende opgave som folkeskolen har, hvilket er ekstra vigtigt, eftersom elever i juniormesterlære giver afkald på mange af folkeskolens dannelsesfag.
Vi foreslår dog, at der lægges op til, at det kan blive en mulighed lokalt at placere fagundervisningen ungdomsskolen, da ungdomsskolen har gode erfaringer med lignende tiltag, hvor man kombinerer praktisk og bogligt indhold, fx som ved heltidsundervisning for 8. og 9. årgang. Erfaringer, der kunne styrke opstarten af juniormesterlære. Ungdomsskolen har desuden gode erfaringer med at skabe et klassefællesskab på tværs af elever fra forskellige klasser/skoler og med forskellige udfordringer. Et fællesskab, der vil være særligt vigtigt for elever i juniormesterlære, der vil opleve, at de skal forlade deres kendte klasse og skole. Eleverne har derfor brug for tryghed om, at de vil blive en del af et nyt og godt klassefællesskab.

Transport
Vi mener, der skal en særlig opmærksomhed på de forskellige transportudfordringer, der er i Danmark. Der kan og skal ikke laves ens løsninger.

Arbejdsmiljøloven og børneattester
Det er vigtigt at få tænkt regler om arbejdsmiljø og indhentelse af børneattester ind, for juniormesterlæren vil ofte i praksis få møder mellem voksne og elever, der minder om et ansættelsesforhold.

Med venlig hilsen

Lars Sloth
Formand for Børne- og Kulturchefforeningen

Trine Verner Jensen
Formand for Børne- og Kulturchefforeningens Ungenetværk

Michael Gravesen
Formand for Børne- og Kulturchefforeningens Skolenetværk

Se relevante dokumenter på høringsportalen.