Høringssvar om voksenansvar


Til Social- og Boligministeriet

Børne- og Kulturchefforeningen takker for muligheden for at afgive høringssvar til udkastet til ændring af bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge.
Børne- og Kulturchefforeningen fastholder, at loven og bekendtgørelsen tildeler vidtrækkende beføjelser til specialiserede plejefamilier samt ledelse og medarbejdere på anbringelsessteder for børn og unge. Disse beføjelser forudsætter særlige kompetencer samt en høj grad af respekt og omsorg for de børn og unge, som loven og bekendtgørelsen omfatter.
Der er tale om en lovgivning – og en afledt bekendtgørelse – der balancerer mellem omsorg og risiko for overgreb. BKF finder det bekymrende, at de foreslåede ændringer i bekendtgørelsen ikke i tilstrækkelig grad er afstemt med intentionerne i Barnets Lov, herunder den centrale målsætning om at sikre børn og unges inddragelse i egen sag.
Børne- og Kulturchefforeningen opfordrer til, at der i højere grad indføres eksplicitte krav om respekt for børns og unges integritet og privatliv. Det bør samtidig præciseres, at lovens og bekendtgørelsens bestemmelser ikke må anvendes som sanktions- eller straffelignende tiltag over for børn og unge.
Der er flere situationer, hvor børn og unge med fordel kunne inddrages forud for beslutninger fx i forbindelse med ransagning, visitering og fastsættelse af ordensregler. I disse tilfælde vurderes det, at der ikke er behov for akut handling, som nødvendiggør fravær af inddragelse. Børne- og Kulturchefforeningen anerkender dog, at der i visse situationer med magtanvendelse – fx for at afværge fare for skade på andre – kan være tilfælde, hvor inddragelse af barnet eller den unge ikke er muligt i øjeblikket.
På baggrund af aktuelle og konkrete erfaringer med personalesammensætning og personalets uddannelsesmæssige baggrund på anbringelsessteder, udtrykker Børne- og Kulturchefforeningen bekymring for, om børns og unges retssikkerhed tilgodeses tilstrækkeligt med den gældende lovgivning og det foreliggende udkast til bekendtgørelse. Det bør derfor overvejes at indføre krav om særlig uddannelse, dokumenteret instruktion eller lignende, som forudsætning for at træffe afgørelser i henhold til loven og bekendtgørelsen.

Konkrete bemærkninger
Indberetningstidspunkt (§ 13, stk. 3):
BKF bemærker, at der ikke er grundlag for at fastsætte, at kopi af indberetningsskema skal sendes inden for 72 timer. Det anbefales i stedet, at fristen fastsættes til “uden ugrundet ophold og maksimalt inden for 24 timer”, for at sikre, at kommunalbestyrelsen har mulighed for at reagere i umiddelbar tilknytning til den pågældende hændelse.
Børne- og Kulturchefforeningen finder det fortsat problematisk, at personale, der har omsorgs- og behandlingsopgaven og ikke en myndighedsopgave, bemyndiges til at tilrettelægge ransagninger. Det kan føre til konfliktfyldte og omfattende situationer, som potentielt eskalerer, fordi voksne griber ind og anvender magt i situationer, der ikke er akut farlige.

Visitering (§ 17):
Børne- og Kulturchefforeningen anbefaler, at barnet eller den unge får mulighed for at vælge mellem flere voksne – herunder med hensyn til køn – i forbindelse med visitering. En visitering kan opleves som grænseoverskridende og endda som et overgreb. Det er derfor vigtigt, at barnet eller den unge har ret til at ønske, hvem der foretager visiteringen, under hensyntagen til både egen og den voksnes kønsidentitet og seksuelle orientering.

Med venlig hilsen

Lars Sloth
Formand for Børne- og Kulturchefforeningen

Helle Støve
Formand for Børne- og Kulturchefforeningens Børne- og Familienetværk

Se relevante dokumenter på høringsportalen