
Kommunale børnechefer har ansvar for at styrke fagligheden i daginstitutioner ved at støtte vores ledere og medarbejdere i faglig udvikling og klare strategier, hvor der er plads til ejerskab og fagligt følgeskab, skriver formand Lars Sloth i et debatindlæg i Altinget
Kvalitetsundersøgelsen på danske dagtilbud for tre til seks-årige rystede mange, da den udkom før sommerferien – også os kommunale chefer.
Vi er optagede af, at der skal ske en forbedring af kvaliteten for børnene, og vi mener, det skal ske via bedre faglige ledelse. Det har vi i længere tid haft fokus på, som I kan læse mere om i vores fælles udgivelse, ‘Mere ledelse, mindre detailstyring og bedre velfærd’.
Som kommunale chefer har vi mulighed for at prioritere dette. Vi kan styrke og sikre det faglige ledelsesrum, vores dagtilbudsledere skal lede efter og navigere i, og det er her, vi skal starte.
Rum til faglig udvikling
At sikre bedst mulig faglig ledelse er ikke at tage magten fra dagtilbudslederne. Det er derimod at styrke det tætte samarbejde mellem forvaltning, lederne og deres medarbejdere.
Det er også at sikre et stærkt, fagprofessionelt, idérigt og udviklende samarbejde med deres fagprofessionelle kolleger i samme led. Ikke bare når der skal udføres opgaver, men også når der skal sættes retning, lægges strategi og vælges faglige tilgange.
Og så er det at sikre, at de rammer, de opererer i, er tydelige og tillidsfulde fra cheflaget i kommunerne. Vi chefer skal ikke detaljestyre dagtilbudsledernes hverdage.
Vi skal derimod sikre, at de overordnede rammer er så gode som muligt, at dagtilbudslederne har rum til faglig udvikling og sparring, og at de derved kan handle fagligt kompetent i forhold til både ressourcer, ledelse og pædagogiske indsatser.
På denne måde får vi mest og bedst mulig faglig ledelse ud i dagtilbuddene til gavn for flest mulige børn.
Et tidssvarende børnesyn
Vi mener i Børne- og Kulturchefforeningen, at et tidssvarende børnesyn for børn i alle aldre skal have blik for både grænser og udvikling.
I den offentlige debat har begrebet børnesyn i 2025 været genstand for fornyet opmærksomhed, og vi mener ikke, det handler om at vælge mellem for eksempel tydelige rammer eller barnets perspektiv, men om at insistere på at de to kan og skal gå hånd i hånd.
Børn trives bedst, når de oplever autonomi, kompetence og en følelse af at høre til. Det forpligter os som voksne i dagtilbud, skole og i arbejdet med børn og familier til at skabe rammer, hvor børn føler sig set, hørt og forstået, samtidig med at vi guider dem med tydelighed og omsorg.
Det er både sundt og nødvendigt med debat om børnesyn, men som ledere skal vi være opmærksomme på, at samtalen hurtigt kan blive polariseret.
Derfor har vi et ansvar for at fastholde kompleksiteten og minde hinanden om, at der altid findes flere perspektiver at se børns liv og udvikling igennem.
Ingen enkelt tilgang rummer hele sandheden, og det er netop her, den faglige ledelse i dagtilbuddene bliver både vigtig og afgørende: Det er afgørende, hvilket rum de faglige ledere får at navigere og lede i, og de værktøjer skal vi som kommunale chefer sikre.
Chefens ansvar
Et stærkt værktøj for dagtilbudslederne, er det pædagogiske fundament, alle dagtilbud skal bygge på. Det fundament er præciseret i dagtilbudsloven.
Kvalitetsundersøgelserne på dagtilbudsområdet kan få os i de enkelte kommuner til at stille ind på ledernes ansvar for at koble vores pædagogiske fundamenter og den faglige praksis, vi har.
Fundamenterne giver os konkrete anledninger til at oversætte undersøgelsernes resultater og muligheder til vores egne kommuner på en styrket, faglige måde.
Vi chefer skal skabe rammerne, så de daglige ledere i dagtilbuddene kan involvere sig mest muligt fagligt til at få truffet stærke, inddragende og engagerende faglige beslutninger.
På den måde har de daglige ledere vigtige samtaler med medarbejderne om de metodevalg og faglige beslutninger, hele personalet træffer.
Det bliver et refleksionsværktøj og metode, der er støttet fra cheflaget og toppen af ledelseskæden, og som bærer støtten helt ud på blå stue i mødet med det enkelte barn og dets familie.
Det er de kommunale chefers opgave og ansvar at sikre de bedst mulige rammer for vores ledere, medarbejdere og dermed for vores børn.
Vi har som chefer gode muligheder for at styrke og gribe fagligheden lige nu med reformer og frisættelse. Det mener jeg, vi har ansvar for at gøre ved at støtte vores ledere og medarbejdere i faglig udvikling og klare strategier med plads til ejerskab og fagligt følgeskab.
Se også debatindlægget hos Altinget.