
Til Social- og Boligministeriet
Børne- og Kulturchefforeningen takker for muligheden for at afgive høringssvar på udkastet til en ny bekendtgørelse om tilskud til pasning af børn og unge med handicap eller langvarig sygdom, som udmønter de ændringer i merudgiftsydelsen i serviceloven og barnets lov, der følger af lov nr. 746 af 20. juni 2025 om ændring af lov om social service og barnets lov (Ændring af betegnelsen merudgiftsydelse til kompensationsydelse og indførelse af et ensartet og forenklet udmålingssystem for kompensationsydelse til børn, unge og voksne).
Dette høringssvar forholder sig ikke til udkastet til en ny bekendtgørelse om kompensationsydelse efter lov om social service.
Børne- og Kulturchefforeningen henviser til en start til det høringssvar, vi afgav 19. februar 2025 under overskriften Høring om omlægning af merudgiftsydelsen
Børne- og Kulturchefforeningen anerkender de positive intentioner bag positivlisten i § 5, stk. 1 i udkastet til bekendtgørelsen. Der er imidlertid tale om meget overordnede kategorier af kompensationsberettigende udgifter, som fortsat efterlader et stort element af skøn til kommunerne. Det er dermed tvivlsomt, om positivlisten vil medføre en væsentlig administrativ lettelse i praksis.
Det vil i forhold til kompensationsberettigende udgifter til medicin efter den foreslåede § 5, stk. 1, nr. 2, i udkastet til bekendtgørelse være hensigtsmæssigt, at det direkte fremgår, at det er tilskudsberettiget medicin, der er omfattet af bestemmelsen, sådan som det aktuelt fremgår af pkt. 107 i vejledning nr. 9375 af 28. maj 2024 om hjælp og støtte til børn og unge med funktionsnedsættelse og deres familier (Delvejledning 6 af 6 til barnets lov), medmindre det er tilsigtet, at det er al medicin, der tænkes omfattet.
Tilsvarende kan det være hensigtsmæssigt, at det præciseres, at kost- og diætpræparater efter den foreslåede § 5, stk.1, nr. 1, i udkastet til bekendtgørelse indgår i beregningen med udgiften efter eventuelle tilskud efter anden lovgivning er fratrukket, fx ernæringspræparater godkendt til regionalt tilskud.
Det fremgår af den foreslåede § 5, stk. 2, i udkastet til bekendtgørelse, at familier, som modtager kompensationsydelse efter § 86, stk. 2, 3. pkt., i barnets lov, kan aftale med kommunalbestyrelsen, at enkeltstående kompensationsberettigende udgifter udbetales på det tidspunkt, hvor udgifterne er dokumenteret i stedet for i månedlige rater sammen med de løbende dokumenterede kompensationsberettigende udgifter og det månedlige standardbeløb på 500 kr.
Hvis det er hensigten, at kommunerne er forpligtet til at indgå en sådan aftale med de familier, som modtager kompensationsydelse efter § 86, stk. 2, 3. pkt., i barnets lov, og som ønsker at indgå en sådan aftale, så bør bestemmelsen afspejle dette.
Generelt imødeser Børne- og Kulturchefforeningen en opdateret vejledning om hjælp og støtte til børn og unge med funktionsnedsættelse og deres familier på baggrund af lovændringen pr. 1. september 2025. Det er desuden af væsentlig betydning for kommunerne, at Ankestyrelsen hurtigst muligt kan melde praksis ud i forhold til kompensationsberettigende udgifter, ligesom det fortsat anbefales, at der sker en hurtig og tæt evaluering af den nye ordning med henblik på vurdering af, om loven reelt medfører den tilsigtede effektivisering.
Med venlig hilsen
Lars Sloth
Formand for Børne- og Kulturchefforeningen
Helle Støve
Formand for Børne- og Kulturchefforeningens Børne- og Familienetværk
Se relevante dokumenter på høringsportalen.